Kysymys:
Kuinka torjua polttava tunne mausteisen ruoan syömisen jälkeen?
Nick Udell
2014-12-10 21:15:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Viime kuussa puristin leimaamattoman pippurin, joka osoittautui cayenne-pippuriksi. Vietin seuraavat kaksi tuntia pääni upottamalla pesualliin täyteen vettä, kun suuni paloi, silmäni repeytyivät ja poskeni muuttuivat punaisiksi ja turvoksiksi.

Se ei ollut kovin hyvä lääke kipu. Onko olemassa parempia tapoja vähentää tai poistaa mausteisten ruokien aiheuttamaa kipua?

Olen pahoillani sinusta!
Neljätoista vastused:
#1
+29
Vogel612
2014-12-10 21:20:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mausteisen ruoan aiheuttaman kivun syy on usein jotain, jota kutsutaan kapsaisiiniksi (joka on chilissä). Muita mahdollisuuksia ovat piperiini (pippuri) tai isotiosyanaatti (wasabi ja vastaavat).

Kapsaisiini ei liukene veteen, ja juomavesi vain levittää sitä suu eteenpäin. Sen sijaan se liukenee rasvoihin ja rasvapohjaisiin voiteisiin.
Sama pätee muihin mainittuihin kemiallisiin yhdisteisiin. Jotkut liukenevat helposti etanoliin (tunnetaan paremmin nimellä alkoholi).

Sen vuoksi haluat juoda maitoa, syödä jogurttia tai vastaavia rasvapohjaisia ​​ruokia kivun lievittämiseksi. Vaihtoehtoisesti voit kokeilla alkoholijuomaa, mutta ne ovat tehokkaita vähemmän erilaisia ​​"kuumia"

vastaan
Miksei sisällytä vastalääkkeitä allyyli-isotiosyanaateille (piparjuurelle, sinapille jne.), Piperiinille (mustapippurille) ja muille? Ne eivät ole kaikki samanlaisia.
@J.Mussser, koska minulla ei ole aavistustakaan, miten näitä edes kutsuttiin.
No, nyt sinulla ei ole sitä tekosyötä ... :)
Muokkasin sitä korostamaan täysmaitoa. Vähemmän rasvaa sisältävä maito on paljon vähemmän tehokas. En usko, että alkoholijuomat tekevät paljon paitsi häiritsevät kipuasi, joten en suosittelisi niitä.
@AdamMiller Vaikka arvostan muokkauksen ideaa, en usko, että yhden sanan lisääminen parantaa merkittävästi tätä viestiä. Olet tervetullut yrittämään uudelleen, mutta toistaiseksi olen hylännyt muokkauksen, koska muutos ei oikeuta IMO: n muokkausta. Rasvaan perustuvaa tehokkuutta on korostettu riittävästi, jotta johtopäätös täysmaidosta ja siten kokonaisen lisääminen on tarpeetonta ja tehotonta :(
Eikö mausteinen kipu ole histamiinireaktio kapsaisiiniin ärsyttävänä aineena? Ihmettelen, voisiko antihistamiinista olla hyötyä pahoinpitelyn pitkittyneen epämiellyttävän reaktion tapauksessa, kuten juliste mainitsee
Juomavesi ei levitä kapsaisiinia edelleen, mutta se pesee pois muut asiat kuin kapsaisiini, jolloin mausteinen tunne tulee selvemmäksi.
Riisi auttaa myös paljon.
Joten ** tämän vuoksi haluan usein pienen annoksen jäätelöä mausteisen aterian jälkeen! Opi jotain uutta joka päivä.
Ainakin Capsacinin kohdalla on hyödyllistä huomata, että maito sisältää [kaseiinia] (https://en.wikipedia.org/wiki/Casein), joka sitoutuu Capsaciniin (estää sitä sitoutumasta suussa / kurkussa oleviin lämpö- / kipureseptoreihin). )
#2
+12
Shevliaskovic
2014-12-10 21:19:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Minulle on toiminut viileän maidon juominen tai leivän syöminen .

Vesi ei yleensä auta minua; joskus se jopa pahentaa sitä.

Leipä tekee hyvää työtä leikkaamalla mausteen.
En koskaan tiennyt leivästä! Oli kuullut maidosta, mutta oletti, että se oli vanhojen vaimojen tarina.
#3
+6
BaconBot
2014-12-11 05:41:39 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hiero sitä pekonia. Pekonirasva, joka on rasvapohjainen, helpottaa polttavaa tunnetta.

#4
+5
Doug Watkins
2015-01-17 08:46:56 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tähän on kaksi vastausta. Ensimmäinen, pyhä omg, mitä tein juuri itselleni

polttaminen, maito ja jogurtti ovat parhaat vaihtoehdot, kuten edellä mainittiin. Toinen,

En halua kokea sitä uudestaan ​​

sinun on parempi lisätä lämmönsietokykyäsi. Ensinnäkin selvitä, kuinka kuumana voit syödä ja syödä, mutta tunnet palovamman, riippumatta siitä, minkä polttotason pystyt käsittelemään ilman ensimmäistä korjaustoimenpidettä. Lisää sitten hieman lämpöä ja jatka, kunnes palovamma on kuin ennen. Toista, kunnes syöt habaneroita tarvitsematta jäähtyä. Vain varoitus, tämä vie aikaa. Minulla kesti noin vuosi mennä jalapeñoista habaneroiksi. Aloitin syömällä bageleja, joissa oli tavallista tuorejuustoa ja tuoreita jalapeñoja, jotka oli sekoitettu juustoon. Syy lisätä lämmönsietokykyäsi on kaksinkertainen. Ensinnäkin voit maistella ja nauttia lämmön antavan mausta. Olin puhallettu saadakseni selville, että habanerot ovat suloisia. Toinen on se, että palovamma, vaikka syötkin mukavuusvyöhykkeesi ulkopuolella, satuttaa paitsi vähemmän myös vähemmän aikaa.

#5
+3
L.B.
2015-01-13 23:48:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Sinun pitäisi juoda maitoa tasaamaan pippurin alkukipua. Jos sinulla on vatsassasi polttavaa syömästä jotain niin mausteista, maidon pitäisi auttaa myös sitä.

Leivän, riisin tai keksejen syöminen auttaa myös melko hyvin. Kun olet kokeillut jotakin näistä, voit myös ime jäätä - vain auttaaksesi jälkivaikutuksia.

Yhteenvetona: kuuman pippurin kuumuuden torjumiseksi parhaat vaihtoehdot ovat maito tai jokin leipä tai tärkkelystuote. Ja mitä teetkin, älä juo vettä mausteen torjumiseksi, se vain levittää lämpöä ympäri.

#6
+2
Vermilion
2016-12-23 00:12:28 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kokeile syödä munankeltuainen, joka ei ole kypsennettyä, mutta nestemäisessä tilassa, se auttaa paljon minulle.
Voisin jopa syödä paljon chiliä tuntemalla polttavan tunteen munankeltuaisella.

#7
+1
Kelley
2018-10-30 20:14:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kookosmaito toimii minulle, samoin kuin papaija ja mango. Suurempi asia, joka minulla on, on kuumia asioita matkalla ... Vakavasti, se palaa.

#8
  0
kenorb
2015-01-22 04:21:27 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Voit yrittää syödä raakaa inkivääriä , koska sillä on voimakas maku, jonka voit helposti unohtaa mausteisesta ruoasta ja polttavasta tunnelmasta. Sillä on myös voimakkaita anti-inflammatorisia ominaisuuksia ja se stimuloi ruoansulatuskanavan mehuja ja entsyymivirtausta, jotka auttavat sinua sulattamaan mausteisen ruoan. Joissakin osissa maailmaa inkiväärimehua levitetään iholle palovammojen hoitoon (joten tarvitset juuri tätä :) :) käytetään paitsi arominvahvistimena, mutta myös käytetään tappaamaan saatu maku annosten välillä.

Yritä ottaa aktiivihiiltä, ​​jotta voisit neutraloida huonoa ruokaa vatsastasi. joka imee toksiineja maksasi liikaa.

#9
  0
Joao
2015-01-22 08:24:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Normaali lämpö voittaa mausteisen lämmön. Laita kielellesi jotain lämpimää (mutta ei palovammaa). Se satuttaa enemmän sekunnin ajan ja sitten chilipiput ovat heti kadonneet. Asiat, kuten kuuma pala leipää, toimivat hyvin.

#10
  0
Nia
2017-01-21 16:21:14 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olin aiemmin riippuvainen chilistä nuorempana, mikään ei ollut koskaan tarpeeksi mausteista; Olen kuitenkin ollut vähän sairas viime aikoina ja olen tullut herkäksi monille asioille, myös chilille. Nautin mausta, mutta huulteni, suuni, kieleni ja ruokatorveni iho on liian heikko käsittelemään tiettyjen chilien voimakasta maustetta näinä päivinä. Olen oppinut, että joko vältät niitä tai syöt paljon riisiä tai juot / syöt jotain todella kermaista palamisen helpottamiseksi (en syö maitotuotteita, joten valitsen yleensä kulhon höyrytettyä riisiä tai lasin soijamaitoa tai soijajogurtti). Paras mahalaukun lääke on jotkut probiootit ja Alka-Seltzer tai vastaavat. Mummallani oli tapana vain sekoittaa 1/2 teelusikallinen ruokasoodaa (ei leivinjauhetta!) 1/2 lasilliseen vettä ja juoda sitä 2-4 tunnin välein, mutta enintään seitsemän näistä 1/2 lasista päivässä , ruokasoodapakkauksissa olevien ohjeiden mukaisesti.

#11
  0
Willeke
2017-01-21 18:55:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Syö tai juo maitoa ja maitotuotteita, kuten jogurttia, kuten aiemmin mainittiin. Jos olet allerginen tai sietämätön maitotuotteille, suurin osa tai kaikki tavalliset maitokorvikkeet ja niiden tuotteet toimivat myös.
Kookosmaitoa käytetään usein joissakin aasialaisen keittiön herkkuja ja sopii hyvin sellaiseen ruokaan.

Jos sinulla on valikoima, vähärasvaiset vaihtoehdot toimivat vähemmän kuin ne, jotka sisältävät vähän tai enemmän rasvaa.

Myös omasta kokemuksestasi syötä leipää tai tavallista riisiä tai muuta tavallista ruokaa, joka ei ole mausteista. Keitetyt perunat toimivat usein, pavut, joita ei ole sekoitettu kastikkeeseen, voivat tehdä temppu.
Kuten suu täynnä salaattia, varsinkin jos siinä on myös rasvaa pukeutumisessa.

#12
  0
Anderp
2018-08-22 09:13:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Raakapipulit saavat kivun menemään kokonaan ... käytimme haastamaan toisiamme työskennellessäni Dominosissa, ja huomasimme syövän hienonnettua sipulia sen jälkeen, kun pussi murskattua pippuria parantaa kivun. En kuitenkaan tiedä miten tai miksi.

#13
  0
goodguy5
2018-11-06 02:27:51 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olut toimii aina minulle. Erityisesti jotain keltaista / vaaleaa väriä ja ei hullua vahvaa. Pilsner, lager tai ehkä hefeweisen.

Olen aina olettanut, että se on alkoholi, vaikka se voi olla hiilidioksidi, joka reagoi kapsaisiinin pH: n kanssa.

#14
-1
JayAm
2018-03-08 21:52:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Minulle sopii hyvin hammasharjan käyttö kieleni harjaamiseen. Mutta älä lisää hammastahnaa, vain kylmää vettä.



Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...